Trauksme un kā sev palīdzēt?

Pēdējās nedēļas, līdz ar kara situāciju Ukrainā daudzi no mums ikdienā izjūt paaugstinātu trauksmi. Tas ir likumsakarīgi, jo situācija rada tādas izjūtas kā bailes, bezspēcību, netaisnības sajūtu. Taču ilgstoša trauksme var kļūst traucējoša un bīstama – mēs vairs nevaram veiksmīgi funkcionēt; cieš ne vien mūsu pašsajūta un darba spējas, bet arī veselība.


Arī pirms notikumiem Ukrainā trauksmes sajūta ikdienā ir bijis traucējošs faktors daudzu cilvēku dzīvēs, arī jauniešu vidū. Satraucošus rezultātus parāda MOT 2021.gada februārī veiktā aptauja, kurā 50% aptaujāto jauniešu Latvijā atklāja, ka ikdienā saskaras ar trauksmi.


Daži no trauksmes simptomiem ir paātrināta elpošana un sirdsdarbība, spriedze muskuļos; nolemtības izjūta un nojauta, ka tūlīt notiks kas slikts; grūtības fokusēt uzmanību. Sajūtas iet roku rokā ar nogurumu, aizkaitināmību, miega traucējumiem.


Tas, kas var palīdzēt ilgtermiņā, ir: - Pārrunāt pieredzi ar sev tuviem cilvēkiem - Meklēt psihologa palīdzību - Pievērst uzmanību miega režīmam - Fiziski kustēties – iet pastaigās, veikt tās fiziskās aktivitātes, kas sagādā prieku - Atrast veidus, kā atslābināties – izmantojot dažādās metodes, elpošanas vingrinājumus, meditēt u.tml. - Labāk izprast trauksmes cēloņu un trigerus – atrast lietas, ko iespējams kontrolēt.


Ticu, ka katram arī jāatrod veidi, kā palīdzēt akūtā traukmes situācijā. Ja jūti, ka šķietami “viss gāžas pāri trauka malām”.


Daudzas no metodēm vērstas uz "sazemēšanos". Tieši uzmanības fokusēšana uz ļoti “taustāmām”, vienkāršām lietām var palīdzēt izsist ārā no baiļu un emociju “karuseļa”. Viens no šādām metodēm ir arī Varavīksnes pastaiga.




Metode izveidota kā apzinātības vingrinājums bērniem, taču palīdzēs ikvienam sazemēties: atgriezt savu prātu un ķermeni pašreizējā brīdī, dodot iespēju nomierināties un atgūt fokusu.


Avoti:

MOT aptauja - https://mot.lv/motivacijas-menesis/mentala-veseliba/

Nedaudz par trauksmi un panikas lēkmēm (LV): https://medicine.lv/.../trauksme-un-panikas-lekmes...

Nedaudz par trauksmi un panikas lēkmēm (ENG): https://www.mayoclinic.org/.../symptoms-causes/syc-20350961

Papildus par Varavīksnes pastaigu (bērniem): https://www.mindfulteachers.org/blog/rainbow-walk/


Laima Buša